سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهندسی برق

موتور القایی فاز شکسته

موتور القایی فاز شکسته همچنین به عنوان Induction start/Induction run (استارت القایی/کارکرد القایی) هم شناخته می شود که دو پیچه دارد.

پیچه استارت از سیم نازکتر و تعداد دور کمتر نسبت به پیچه اصلی برخوردار است که دلیل آن بوجود آوردن مقاومت بیشتر  است. همچنین میدان پیچه استارت در زاویه ای غیر از آنچه که پیچه اصلی دارد قرار می گیرد که سبب آغاز چرخش موتور می گردد. پیچه اصلی که از سیم ضخیم تری ساخته شده است موتور را همیشه درحالت چرخش باقی نگه می دارد.

تورک آغازین کم است مثلا 100 تا 175 درصد تورک ارزیابی شده ، موتور برای استارت جریانی زیاد طلب می کند تقریبا 700 تا 1000 درصد به همین علت جریان ارزیابی شده تورک بیشینه تولید شده نیز در محدوده 250 تا 350 درصد از تورک براوردشده می باشد

کاربریهای بسیار خوبی برای موتورهای فاز شکسته وجود دارد که شامل سمباده (آسیاب) های کوچک , دمنده ها و فنهای کوچک و دیگر دستگاههایی با نیاز به تورک آغازین کم و قدرت 1/20 تا 1/3 اسب بخار است و همچنین این موتورها برای استفاده در کاربریهایی که به دوره های خاموش و روشن و گشتاور زیاد نیازدارند مناسب نیستند.

نوع دیگر این نوع از موتورها ، موتور القایی با استارت خازنی است این نوع موتور، اصلاح شده فاز شکسته است که با وجود خازنی سری اضافه شده به آن سبب بهبود استارت می شود. همانند موتور معمولی فاز شکسته این نوع موتور یک سوئیچ گریز از مرکز داشته که هنگامی که موتور به 75 درصد سرعت ارزیابی شده می رسد , پیچه استارت را از مدار خارج می نماید.از آنجا که خازن با مدار استارت موازی است , گشتاور استارت بیشتری تولید می کند.


ارسال شده در توسط mostafa ab